val 2006. del I

dagens inlägg ska handla om politik.

jag är trött på precis allt skitsnack som kommer upp kring valet. trött på att det bara laboreras med siffror och miljarder och miljoner och välfärd. den som luras mest vinner. den som har trevligast solbränna och lagommast frisyr. de mest skinande tänderna och schysstaste vännerna. såväl folk som företag ska trillas ska smekas medhårs och inget ska sticka ut.

jag är trött på det. för ingen ställer de där frågorna som jag vill ha svar på. jag undrar om det där med jämställdheten. vem vill göra något riktigt. när ska någon våga sticka ut hakan och säga de där sakerna. det där om att alla kvinnor är rädda för att vara utomhus när det är mörkt. eller det där om att det ibland skulle vara så skönt att klä sig i slöja mest för att den manliga blicken hela tiden tycks bränna hål i min kropp. eller det där om att kvinnor blir slagna. vem vill göra något riktigt åt det? och vem vill göra något för världens kvinnor? det undrar jag.

och jag undrar vad partierna vill göra åt att aids ökar. att afrikas befolkning inom kort kommer att sakna hela generationer. jag undrar vad göran p, maudan, lasse l, lasse o och de andra tänker om det. hur ska vi göra för att världens befolkning ska få det bättre.

och jag tänker. ska jag verkligen rösta i år? är det inte ett större val att handla ekologiskt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback