sofie är idag en åsiktsmaskin.

det här är ett inlägg om mina åsikter. och jag tänkte skriva om det där med kvinnors och mäns rätt till sexualitet. och hur det alltid ska pratas om kvinnors. och hur vi alltid måste analysera och älta kvinnors. medan män tillåts vara så jävla expressiva i sin sexualitet att hela tidningar vigs åt dem.

men jag såg nyss ett program på teve
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=17256. det var det där om att bygga en skola i mitt andra hemland. och jag fick mig en massa skratt. för det var sig likt. och inget verkade ha förändrats. förutom du och jag. trots att de var i en annan ände med ett annat uppdrag. och det var skönt att skratta. men sen plötsligt förstod jag det där som jag misstänkte. det är det där med kolonialismen, den som aldrig går ur. och där var försök från en av huvudpersonerna att problematisera. men jag vet inte. varför är det bara korruption. och varför är det bara barn i klungor som svälter. och magsjuka vitingar. och en man som spelade in en musikvideo på det konstiga språket. och jag blir liksom så less att jag vill dö. för det finns en massa annat i afrika. men alltid får vi se eländets elände. vi fick lära oss om pojken som desperat saknade sina bröder, vars målsman nu var mostern som ville skänka honom till tv-människorna från norr och som ibland sa att det var pojkens fel att föräldrarna dog. fast vad vet vi. kanske hittade pojken på det sista. en gång önskade jag att gud och jesus kom och hämtade mamma för jag var så arg på henne. barn säger skumma grejer. och vad är prylen med afrika. varför måste alla de bra grejerna försvinna. varför kan vi inte få se något nytt. det börjar bara bli så ointressant. och det är kanske därför folk inte bryr sig längre. vi vet redan om döden, svälten och eländets elände. och vi vill ha alla etiopiska, tanzanska, kenyanska, sudanska, och whatever de där länderna heter till fadderbarn. men hur ska det gå till. när vi bara får se det dåliga. och varför hjälpa till om vi bara hjälper barnen in i den där tomheten som alla vuxna verkar ha i blicken. och om vi knappt får se några vuxna afrikaner varför hjälpa barnen till det? jag skulle bara vilja se lite mer av det dära underbara landskapet. där man kan promenera till ovanför molnen. och träffa munkar och nunnor som lever sida vid sidan i en kyrka direkt uthuggen ur ett berg. och historierna från landet som ingen lyckades kolonialisera. och jag hoppas att roomservice får lite jävla etiopisk kultur. inte korruption. inte fattigdom. ingen öken. bara historia och kultur. det finns massor. visa det. och låt oss få känna att det finns en mening med afrika.

och jag vill krydda lite till. för jag börjar bli less nu. det handlar om sex. för det första. varför och varför och varför måste vi tjata tjata tjata tjata om det? det är sex hit och dit och sex upp och sex ner. och visst. säg att jag överreagerar för att jag får till det alldeles för sällan. och visst. säg att det bara handlar om att jag inte gör något speciellt med min sexualitet längre. och visst. säg ärligt vad ni tror. sofie, vi tror att du är bitter för att du får kuk alltför sällan. men tänk om det inte alls är så. jag är bara helt uttjatad mina ögon svimmar om de måste se en till löpsedel om orgasmer eller otrohet. det är inte det att jag är pryd. det är klart att det är viktigt med sex. men kan vi inte prata mer om aids och klamydia istället för otrohet och kniporgasm. för det andra. varför är det så jävla intressant att veta vad svenska tjejer (ja, det där jävla programmet på fantastiska tv3)  tänker och tycker. what about the boys. undrar såklart jag. vad tänker de när deras polare skriker hora efter deras flickvänner. eller vad tänker de när de tjatar sig till samlag. eller vad tänker de när deras polare blir anklagade för att i fyllan ha satt på slamp-sara. nej, men huvva. inte ska vi tänka på det. det viktigaste är ju att kvinnorna får prata av sig lite i tv3. snubbarna surfar fram en schysst sida, stoppar handen innanför mjukisbrallorna och drar en handtralla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback